torsdag 24 januari 2008

Darling och störda Stureplansbrudar

Igår kväll såg jag äntligen filmen Darling, en klasskildring om mötet mellan den störda Stureplansbruden, briljant spelad av Michelle Meadows, och 61-åriga arbetarfarbrorn Michael Segerström, som fick en Guldbagge häromdagen men borde fått en bunt. Jag som sällan ser svensk film såg denna utan större förväntningar med guarden nere. Och jag blev knockad! Meadows kliver utan ansträngning rakt in i alla de apatiska, överlägsna blondinernas kroppar på Stureplan som fått allt de pekat på. Ändå blottar hon en ensamhet som hon delar med 61-åriga farbrorn på Mc Donalds. Kontaktlösheten, övergivenheten, ensamheten, det lågmälda vemodet, den svenska gråa nyansen - jag grät som ett barn från femte minuten tills rolllistan rullade. Det var länge sen jag blev så berörd av en film. Vad ni än gör - se den! Men inte en fredagkväll innan ni ska ut på Stureplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar