torsdag 24 januari 2008

Förvirring till frukost och Zlatan som syndabock

Upptäckte att jag har dubbelbokat mig rejält idag. Ska samtidigt vara på Resemässan och andra möten i stan. Imorgon signerar jag böcker i Haparanda . Hoppas det blir varmt.

Pedagogikprofessorn Peter Gill kan inte ha fått någon frukost på länge. Han intervjuas i DN idag med anledning av den senaste tidens grova våldsdåd. Professorn talar om människor som njuter av våld. Stor aggressiv bild på Zlatan. Fotbollshjälten används som exempel för att han skallat någon motståndare. "Det handlar om ett inlärt beteende"säger professorn. Att Zlatan säljer, vet vi men varför ska han ständigt användas som syndabock och utpekas som den våldsamma, temperamentsfulla, kaxiga och andra epitet som förknippas med förortens fördomsfulla stereotyper. DN och professorn skulle lika gärna kunna illustrera våldsforskningen med Foppa, Sudden eller någon av våra andra svenska hårdhänta idrottshjältar som också tränats till tacklingar. Men de kanske inte stämmer in på våra fördomsfulla föreställningar om hur våldsutövare ser ut.

Riccardo Campogianni mördades av ett gäng gossar från Östermalm och Vasastan och jag söker fortfarande forskning och mediala skildringar som utreder våldskulturen i de finare kvarteren.

Kanske borde man också anlägga ett genusperspektiv på eländet. Jag njuter också av våldsfilmer. I mina favoritfilmer  Pulp Fiction, Gudfadern, Scarface, Leon, La Haine, American History X flödar blodet och hjärnsubstansen på trottoarkanten. Jag har växt upp i en våldsam miljö och jag har tränat kampsporter med allt från plastknivar till träpåkar men inte sjutton slår jag och mina systrar ner folk på stan.

Nej, mina herrar, orsakerna till det ökande våldet i vårt samhälle bör sökas i moderna mansroller, missbruk, bristande föräldarrelationer och stressad, frånvarande vuxenvärld i en allmänt förvirrad tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar