torsdag 31 januari 2008

Islam och kristendom och viktsnack

Solen skiner och jag kastar av mig plagg efter plagg .Igar kvall kom min kompis Achilles fran Paris och MJ Akbar fran New Delhi. MJ har suttit i indiska riksdagen, jobbar som journalist och publicist och forelaser varlden over om islam och kristendom. Han ar den roligaste manniska jag mott. Igar var han inbjuden av Atens akademikerelit och grekerna fick sig ett antal tankestallare. Han nyanserar debatten men drar sig inte for att kritisera sin egen religions brister och da i synnerhet kvinnosynen. Enligt MJ Akbar kommer snart en revolution att inledas -av muslimska kvinnor.

Pa middagen som agde rum pa min favoritrestaurang Ta Kioupia i Kolonaki at jag som en hungrig hast. En kvinna som sitter i EU-parlamentet kommer in for sent och sager hogt till mig infor alla gubbprofessorer:

"Froken Pascalidou, sa trevligt att se Er i Grekland. Vi har saknat er men jag ser att Ni gatt upp i vikt kraftigt sen ni lamnade oss"

Alla tystnar. Sjalv blir jag alltid irriterad over grekernas konstanta, tvangsmassiga rattframhet och deras kommentarer kring vikt och utseende.

Jag svarar: "Korrekt iakttagelse. Jag har gatt upp 15 kg. Mest runt midjan." Hon rodnar nar hon inser mitt tillstand. 

Nu har jag min bebis pa DVD. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar