måndag 28 januari 2008

Rapport fran regnet

Tunga, sprickfardiga moln vilar hotfullt over Aten. Fran min lagenhet ser jag anda ner till havet som gar i gratt. Akropolis har en ledsen skepnad. Nar jag landade igar badade allt i ett gyllene ljus. Da tankte jag att detta land har ensamratt pa solen och en specialdeal med Gud. Men idag brots dealen.

Vaknade tidigt, gick till supermarket och kopte kretensisk mizithraost, kalkon, farska jordgubbar, apelsiner, blodroda tomater, nybakat landtbrod och stallde mig i kon. Plotsligt skriker kassorskan: "Lat gravida damen ga fore i kon!" Alla drog sig undan och jag trippade fram rodare an tomaterna i ansiktet. Nar jag betalat sa hon hogt: "Med en smarta. God befrielse!" Det ar lyckonskningar om forlossningen.Sen erbjod sig en farbror att bara hem mina varor.

Kyrkklockorna ringde envist. Satte pa TVn och insag att arkebiskopen just avlidit. Landssorg har utlysts i dagarna tre. Alla mina programledarekolleger bar svart och alla kanaler talar om vilken fantastisk manniska han var. Ma han vila i frid.

Ursakta grekstavningen by the way. Gula klanningen inkopt i designbutik ute i varlden innan jag blev gravid. En del gravidklader kanns lite tantiga sa man far leta lite. Sander er karlek. kram,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar