onsdag 23 januari 2008

Svar till Beatrice, blivande pappan och alla andra!

Först vill jag ju gratulera alla andra gravida som skriver till mig! Grattis! Blivande pappan och alla andra blivande eller nuvarande pappor - Grattis! Själv är jag nu i vecka 25. Nedräkningen har börjat. Stegen blir tyngre och djupare för var dag som går. Ibland hoppar jag till när jag ser min skugga. Som en upp- och nervänd kamel. En morgon slog jag upp ögonen och blev chockad över min mage. Jag hade glömt att jag var gravid.

Vågen vägrar jag närma mig. Min kille kan jag inte längre lita på heller.

Jag: "Älskling kolla, visst är jag tjock?" frågar jag och pekar på kroppshyddan.

Han: "Nej, nej, du är bara gravid och vacker!" säger han och slår bort blicken för att inte skratta ihjäl sig.

Samtidigt finns det något livsbejakande i att växa och njuta av av mat och tillåta sig att vara lite mer kräsen. Min grekiska barnmorska, Herr Jannis, (heter män också barnmorska?) som är en av landets bästa ordinerar alla gravida att under nio månader förvandlas till sanna divor. "Närmare Gudinnorna kommer ni aldrig" säger han och menar att vi ska låta oss skämmas bort, gullas med och låta andra göra allt som är tungt, trist och tufft. Jag följer hans råd bokstavligt.

Graviditeten är till för att firas. Oavsett om man jobbar vid ett löpande band eller i snabbköpet kan man faktiskt ta sig tid till njutning och kräva massage eller fotbad av sin partner eller vänner och familj. Det finns också speciell Gravid-massage på tex. Axelssons och det finns säkert billigare varianter om de utförs av elever. Unna er manikyr, pedikyr, fotvård, hårvård och belöna kroppen som bär underverket. Det tänker jag göra. När jag nu får tid. Som det ser ut nu hinner jag knappt titta på Guldbaggebelönade filmen "Darling" som jag hyrde för ett par dagar sen. Naglarna fortfarande omålade. Snart ska ni få mina mattips och knep för att slippa järnbrist och vitamintillskott och för att maximera energinivån. Ta hand om er så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar