tisdag 26 februari 2008

Om modersmål och rasistiskt rättsväsende

Modersmålsundervisningen läggs ner i hälften av Sveriges kommuner. De kan inte erbjuda eleverna med andra modersmål undervisning för att de inte har lyckats rekytera lärare i språken. Inte ens i våra nationella minoritetsspråk. Det är en förlust för samhället. Språk är rikedom. En resurs för både individ och samhälle. Själv gick jag i en grekisk hemspråksklass och min grekiska grund gynnade min svenska språkinlärning. Men den öppnade också dörrarna till den grekiska arbetsmarknaden. Jag hade aldrig fått göra Tv-program i mitt andra hemland om jag inte behärskat språket. Ett språk utesluter inte ett annat. Så skaka fram de där lärarna i arabiska nu så kan vi utnyttja den resursen sen.

Om det är språkförbistningar som gör att invandrare döms hårdare och faller offer för rättsväsendets fördomar spekuleras det kring. Idag kom.BRÅs nya undersökning som visar att invandrare döms på förhand. Rättsväsendet agerar på sina fördomar. Nähä, var min reaktion. Det har jag tjatat om sen 1990. Blonda svenskar anses mer trovärdiga och får mildare straff. Ett av BRÅs förslag för att motverka rasismen inom rättsväsendet är följande:

"Rekrytera fler med invandrarbakgrund". Det är bra, mångfald inom dessa yrkeskårer krävs men man kan inte utgå ifrån att alla invandrare är fördomsfria bara för att vi själva har invandrarbakgrund.

Sen nämner de att rättstolkarnas status ska höjas och det låter vettigt men framför allt anser jag att hela rättsväsendet borde slängas in i en tvättmaskin och renas av sina fördomar. Ty även invandrare som talar god svenska diskrimineras.

Shit nu måste jag förbereda Ring P1. Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar