fredag 22 februari 2008

Pascalidous pärlor i Grekland

På er begäran bloggbuddies, nedan följer några av mina smultronställen i Grekland. Jag är en vandrande encyklopedi på mitt hemland efter att ha rest runt i landet både privat och i jobbet. Jag har filmat och skrivit och sovit under bar himmel. Ni får en snabbguide och behöver ni detaljer, adresser, tips får ni höra av er.

Kreta återvänder jag alltid till och då främst den sydvästra sidan och Paleochora, Prevelli där man kan hänga med övervintrade hippies, Agios Pavlos och Triopetra med de magiska stränderna, Balos och bergen med ljuvlig mat, härliga människor, klippor och raviner som doftar rosmarin och timjan.

Nedan "min" strand i Triopetra där jag brukar vara ensam med Gud:

Hydra är en skön utflykt när jag är i Aten. Inga bilar, inga avgaser, pittoreska gränder och bara en timme från huvudstaden. Här nedan hemma hos vänner:

När jag är i Aten brukar jag också ta en sväng ner till Greklands första huvudstad Nafplio som är en vacker liten stad på Peloponessos. Särskilt för de nyförälskade! Så romantiskt! Den lilla ön Bourtzi mittemot som var ett gammalt fängelse kan man besöka med båt.

Nedan en liten hamnby på Alonissos baksida där färsk fisk och sprattlande humrar serveras till mänskliga priser:

Rodos älskar jag för krogarna, nattlivet, shoppingen men också de underbara stränderna bortom hotellkomplexen. På Rodos har jag och några vänner öppnat en organisk glassbar med näringsrika smoothies. Allt är hemlagat, alla frukter och grönsaker kommer från farmen i närheten. Gelaterie.gr ligger  hjärtat av den medeltida staden, innanför borgen. Kom och smaka spirulinadrinkar och mojitoglassar.

Min favortistrand på Rodos heter Anthony Quinn och den föredrar jag under lågsäsong eller på tidiga morgnar eller sena kvällar.

Mykonos är jetsetön. Här har jag ätit middag med Cavalli, trampat Jean-Paul Gaultier på tårna när jag dansade vilt och delat provrum med Cathrine Zeta Jones. Men även här finns lugna, bortglömda byar där du slipper göra av med hela reskassan på en enda middag:

Här nedan har jag bott i ett billigt rum men annars föredrar jag att bo vid havet.

Men mest av allt längtar jag till de mikroskopiska öarna dit charterturisterna sällan hittar. Paxos, Patmos, Ikaria, Milos, Folegandros, Astipalea, Kythira, Amorgos - det finns en hel värld att upptäcka. Nu planerar jag sommaren med bebisen.

Här utanför slottet när jag sprang med OS-elden 2004 som jag överlämnade till prins Carl Philip. Så fort har jag aldrig sprungit. Någon prins fick jag aldrig kyssa men däremot blev det en intervju och en middag och killen är charmerande och ser ut som en grekisk Gud. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar