torsdag 21 februari 2008

Pinsamma minnen

Tre trevliga inbjudningar fick jag idag. Tack. Ambitionen är att jag ska gå på alla. Men när det väl närmar sig brukar jag somna på soffan.

Nu var det planerat att jag och J skulle iväg på något mingel ikväll. Jag har suttit och skrivit artiklar hela eftermiddagen och mumsat semla och schweizernöt under tiden. Det brukar gynna skrivandet. Nu ringer J. Shit.

-Ska jag komma förbi och hämta dig så åker vi dit?

-Ähumhm. Tror du det blir kul? undrar jag tveksamt.

-Ja, det tror jag. Så tror jag det blir god mat också för min älskling...

Han vet inte vad jag ätit under dagen och tror jag ska övertygas med kulinariska argument. Helst vill jag bara klä av mig och kolla på nyheterna.

Plötsligt fick jag en sån lust att laga en grekisk grönsaksgryta. Vilken överraskning det skulle bli för J. Snarare en chock. Kanske inträder lusten för att jag vill slippa minglet. Plötsligt blev jag blyg. Och vad ska jag drapera min frodiga kropp med denna iskalla vinterkväll? När jag öppnar mina garderober är allt sorterat i färgnyanser. Här finns fantastiska klänningar för min gamla kropp som hade en midja. Nu har jag mest hippiekaftaner att välja på.  Trist. Kanske jag borde rycka upp mig ändå och gå? Tänk bara på alla gulliga människor som kommer klappa på min mage. Det går inte en dag utan att jag får en smekning på bulan. Jag klagar inte. Jag gillar närhet, ömhet och människor som rör vid varandra. Det kommer jag säkert sakna sen. Å neeeej nu kom jag på en pinsam incident. Jag står och föreläser på något universitet. Efteråt kommer en massa människor fram. Vi utbyter ord och kramar. En fräknig tjej i min ålder kommer leende. Jag klappar henne på magen, cirkulerande rörelser och säger högt:

- Gud vad gosigt! Vilken månad är du i?

Hon rodnar. Alla tittar. Hon svarar:

Jag är inte gravid. Jag är bara tjock.

Ridå.

Nu är J hemma igen och jag måste vara ovanligt innovativ för att slippa festen.

Helst vill jag göra som på bilden:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar