söndag 24 februari 2008

Söndagsmys, gravidgnäll och broken Britney

En söndag som går i fyrtio nyanser av grått. Låg länge på soffan och läste morgontidningarna. Äntligen fanns där fylliga, intressanta artiklar om en av mina idoler, Charlie Chaplin. Den 1 mars kommer en utställning om honom på Kulturhuset som jag inte tänker missa. Pappan alkoholiserad, mamman mentalsjuk, från en fattig miljö lyckades denna man förtrolla världen med sin humor men också förmedla sorg och smärta.

I DN Kultur läste jag om nobelpristagaren Doris Lessing och Marguerite Duras och deras relationer till deras mammor. I SvD hittade jag Harry Amsters artikel om Britney Spears, USAs nya "enfant terrible". Själv tillhörde jag aldrig hennes frälsta fans men jag har flera gånger skrivit om henne som ett kommersiellt fenomen som ingjöt hopp hos amerikanska småflickor om att de också en dag kunde erövra världen med sina vickande höfter. Hennes mor, har precis som Lessings och Duras, också spelat en avgörande roll för hennes karriär. Britney blev biljetten bort från white trash-misären. Idag är Britney själv mamma till två pojkar. Den eviga oskulden blev mor och istället för att göra ett klassiskt amerikanskt hemmafru-stylat utvik hänger hennes svarta sorg på världens tidningsstånd. Hennes nergång säljer lika mycket som hennes uppgång. Britney bröt mot alla förväntningar och föreställningar. Därför föraktas hon. Återigen är hon ett mediefenomen intressant att diskutera och studera.

Ungefär så här ser jag också ut. Typ. Jag kan inte längre knyta gympaskorna. Jag som var vig som en vessla har svårt att nå och varenda gång jag böjer mig klämmer jag sönder bebisen. Sen börjar den dunka och knacka i protest.

Tog tea and scones på Esters The & Kaffehandel med min kompis Lotta. Lyckliga stunder och Mirakel Mamma hette mina favoritsorter. Efter fyra stora sconers med ost, fikonmarmelad och smör var det dags att vagga iväg. Nu börjar jag få lite ont i ljumskarna. Det är inte lätt att vara tjej. Skulle män stå ut med detta lidande?

Måste skriva en artikel nu om hyresrätt kontra bostadsrätt. Det blir en lugn söndag med J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar