måndag 31 mars 2008

Alexandras linsrecept

"Åh linsgryta låter gott. Kan du inte snälla söta slänga upp receptet. om Det inte är ett sånt där hemligt familjegrejs =)
Underbart vacker är du, gravid och icke gravid. Kram sanna"

Åh vad kul. Tack Sanna. Nu blir jag smickrad. Här kommer receptet.

Min linsgryta, som jag hittat på själv och är rena mirakelkuren:

Bryn en hackad lök och vitlök efter tycke och smak i olivolja.

Hacka ner morötter, rotcelleri, en potatis eller sötpotatis som jag hade idag.

Hacka ner alla typer av rotfrukter du har hemma och gillar.

Ev. lite purjolök, kanske lagerblad, persilja eller det du har hemma.

Häll i linserna och krossade tomater. 

Salta, peppra och tillsätt ev. ngt starkare typ tabasco eller chili med måtta.

Låt allt koka upp på ganska hög värme tills grönsakerna mjuknat.

Med en ostmacka till blir det en perfekt och näringsrik lunch eller middag!

Jag anger inga dl-mått för jag brukar höfta lite men notera att linserna sväller när de tillagas. Jag brukar också tvätta dem ett par gånger innan eller låta dem ligga i vatten. Min mamma kokar upp dem separat en gång innan hon häller ner dem i grytan men det tycker jag är onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar