söndag 30 mars 2008

Manikyr och Civilkurage

Resultatet efter manikyr och pedikyr i LA. Nu måste jag använda fingrarna till att skriva en krönika.

Kanske skriver jag om Martin Luther King som sköts för 40 år sen och hans dröm och drar en parallell med Barack Obama och hans fantastiska tal om rasism i veckan. Läs talet här! Eller om de egotrippade 80-talisterna. Eller om civilkurage som vi pratade om på den härliga tjejmiddagen jag var på igår.

Jag är sexton år. Det är sen kväll när jag och en kompis knallar ner till tunnelbanan, ser ett fyllo med en kniv som pekar på en skräckslagen tant. Jag uppfylls av civilkurage. "Man borde göra något" viskar jag upprört till min väninna. Hon gör slag i saken. På bruten men stenhård svenska utbrister hon en millimeter från hans högra öra: "Du stoppar med det där nu!"

En sekund senare jagar fyllot henne med kniven runt hela perrongen och hon springer skrikande för livet. Jag sätter mig chockad vid tanten och mumlar: "Vad hemskt" medan min kompis kutar kors och tvärs. Till slut kommer t-banan och räddar min utmattade kompis som räddade tanten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar