torsdag 24 april 2008

Deppig skärtorsdag med skön skämthälsning

Jag har deppat hela eftermiddagen. Alla är ute i solen och jag är inlåst. Fick just en rolig påskhälsning från Grekland som jag bara måste översätta för er: 

"Glad Påsk och jag tänkte säga till alla kristna att Jesus är här för att lysa upp i mörkret men jag säger det inte för om George W Bush hör talas om gratis ljus utan olja finns risken att han invaderar och bombar oss tillbaka till stenåldern. Istället önskar jag er - fira varje ny dag för det är den sista. Gläds åt det grekiska ljuset för det är gratis och skaffa en grekisk filosof till bokhyllan - han dricker inte, han äter inte, han lever för alltid och han ger upplysning."

Vi greker firar påsk i helgen tillsammans med ryssar, serber, vissa eritreaner, assyrier och syrianer, rumäner och andra grekiskt ortodoxa. Något efterblivna kan tyckas men vi får garanterat bättre väder än de protestantiska påskfirarna.

Just nu behöver jag segergudinnan Nikes kraft och vingar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar