tisdag 27 maj 2008

Alienation is my nation - frågor & svar

Kära Ia, du undrar vad jag känner mig som. Det beror på dagsformen. Nationella identiteter är konstruerade etiketter. Oftast är jag 100% grekisk och 100 %svensk. Det finns dock dagar då jag känner mig som en rotlös alien. En turist i tillvaron. En nomad i nuet. En rastlös själv som försöker hitta hem. Detta önskar jag att min dotter ska slippa. Hennes pappa är svensk, hennes mamma grekinna, född i Rumänien, uppväxt i Sverige. Jag vill att hon ska bära sina kulturer med stolthet och känna sig hemma i världen. Jag vill att hon ska ha ett öppet hjärta för människor oavsett var de kommer ifrån.

Till Malin, den frilansande teatermamman, som öppenhjärtligt delar med sig av sin erfarenhet i kommentaren- du är så tuff tycker jag. Och modig. Dessvärre har jag inga svar för jag sitter mer eller mindre i samma båt. Ingen fast tjänst som väntar efter avslutad mammaledighet. Det är delvis därför jag har väntat med att skaffa barn. Jag har levt ett fantastiskt liv med framgångar, förmåner och spännande jobb dock utan trygghet eller långsiktighet. Men jag har lärt mig lita på min överlevarinstinkt och min fantastiska förmåga att fixa det när det gäller.

Nu måste jag amma en storgråtande flicka som vevar vilt med armarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar