tisdag 27 maj 2008

Namn och tutt-tröst

Sista dagen med J hemma. Därav denna tystnad. Sen är jag ensam med chefen som är den enda på den jord som fått mig att lyda minsta vink och befallning utan att någonsin ifrågasätta motiven. Hon är fantastisk och frustrerande. Gråter utan förklaring stup i kvarten dygnet runt. Det är bara vid bröstet hon tystnar och betraktar mig med kärleksfulla blickar. Jag har ringt BVC. Imorgon ska vi äntligen dit. Nu har jag också tagit på mig lite skrivjobb som jag undrar om jag klarar med tanke på att hon aldrig sover. Hur ska jag kunna skriva om Fotbolls-EM om jag inte hinner titta på matcherna?

Idag fick vi hennes personnr och blankett om namn. I DN läste jag att 718 barn fortfarande går utan namn långt efter de tre månader man har på sig att bestämma sig. Orsaken är föräldrar som inte kan komma överens eller att de är utslagna. Den äldsta flickan utan namn är 11 år gammal. Vi lär inte vänta så länge. Det blir nog Melina som de flesta av er har röstat på och sen vill vi att hon ska ha bådas efternamn. Men frågan är vilket som blir mellannamn och vilket efternamn? Det lutar åt att Pascalidou förlorar namnstriden av hänsyn till tradition. Men jag kan inte låta bli att tycka att mammans efternamn med tanke på allt hon går igenom med graviditet förlossningar och amningar borde uppgraderas i ett jämställt samhälle. Har jag rätt eller har jag rätt?

Melina vid tutten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar