torsdag 19 juni 2008

Ful husläkare efterfrågas!

Fick hem blankett om val av husläkare eftersom jag är ny i området. Hela familjen ska välja bland 8 namn. Hur gör man? På vilka grunder ska jag kryssa för dr. Magnus och dissa dr. Carina? Jag ringer  mottagningen och frågar om de kan vägleda mig i mitt val. "Nej, alla är lika duktiga" säger tanten i växeln. "Ska jag även välja läkare åt min dotter?"undrar jag. "Visst", svarar tanten. "Åt min sambo också?" frågar jag. "Är han under 18 år?" frågar tanten och jag blir fundersam. Tror hon att jag är pedofil? Sen skrattar hon åt sitt misstag.

Kan man få se bild, CV eller få veta vilket fotbollslag de håller på? Jag skulle ha valt den fulaste för han har säkert fått kämpa mest i livet. Snygga människor glider fram på räkmackor och får toppbetyg av lärare som tindrar med ögonen. Det finns faktiskt undersökningar som vittnar om att snygga människor är arbetslösa i mindre utsträckning och får bättre betyg än de förtjänar ibland. För att inte tala om hur människor dagligen döms på rasistiska grunder.

Jag ska i alla fall ta mitt lilla hallonhjärta och gå till Vårdcentralen och husläkarna för att undersökas. Nu har jag ont i örat, det susar och brusar som om jag svalt en ocean. Jag är yr och öm och behöver totalrenovering pronto. Bebisen behöver också hjälp med tanke på att hon verkar ha så ont i magen om nätterna. Kul midsommar vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar