måndag 30 juni 2008

Rättelse om ensamstående mamma

Hur usel journalist får man vara för att få anställning på Aftonbladet?

I lördags när jag och J satt och svullade på soffan och Melina halvsov i famnen ringde en AB-reporter mitt i familjemyset och undrade vad jag tycker om M-kvinnornas förslag om skattelättnader för ensamstående föräldrar. Visst verkar förslaget vettigt, sa jag som växt upp med en mamma som kokade soppa på en spik och slet för att vi skulle ha mat på bordet och vara hela och rena. Men tyvärr kan jag inte säga mer för jag är inte tillräckligt insatt, ursäktade jag mig.

Reportern, som inte brydde sig om att fråga om jag är ensamstående eller googla mig för att i bloggen upptäcka att jag lever med en man jag älskar och vi är en ny liten familj, skrev att jag är ensam förälder. Journalistikens A och O är: Ta reda på fakta! Fixar man inte det kan man lika gärna byta jobb.

Nu får jag en massa mail som beklagar och tröstar en ensamstående mamma. Det är gulligt men det är fel. Jag ringde halva Aftonbladets ledning som alla kommer in vid 12. Nyhetschef Christina Larsson lovade dock att införa en rättelse imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar