fredag 22 augusti 2008

Vem tar hand om din bebis?

Amigos, ni har många frågor och jag lovar svara så snart jag kan. Namnet Nefeli betonas på andra stavelsen. Otroligt vackert.. Om mitt förhållande till mat återkommer jag utförligt. Kolla min syster Dimitras blogg och OS-insider här. Idag har jag annat på hjärtat. Minsann.

Imorse frågade spärrvakten när jag passerade: Vem tar hand om din bebis, Alexandra?

Jag blev ställd. En sån självklar fråga som egentligen har ett givet svar då min dotter har förmånen att ha en fantastisk far som är ett föredöme i jämställdhet. Melina har en familj med mormor och farmor, mostrar och farbror och andra som ständigt längtar efter  henne. Men ändå. Jag fick lite dåligt samvete. Skämdes lite för att jag gick till jobbet. Trots att jag inte tar ut mammapeng dessa dagar eller fifflar kände jag mig som en fifflare.

I två veckor leder jag Ring P1 mellan 9.20-10.00. Fyrtio minuter i etern. Jag lämnar hemmet i ett par timmar. Min älskade lilla sockerärta som nu är 3 månader och snart 6 kg sover när jag går hemifrån. Jag ammar och sen tar hennes pappa hand om henne tills han går till jobbet. Då rycker min mamma in en stund och sen är jag hemma resten av dagen. Borde jag skämmas för att jag efter tre månaders fullt fokus på min bebis har ett smygande behov av en stunds intellektuell stimulans? Är det dumt att någon gång vilja prata med någon som svarar? Borde jag få skuldkänslor för att jag lämnar min Melina mellan amningarna till sin pappa, mormor eller farmor? Och framför allt, skulle man någonsin ställa en sån fråga till en pappa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar