torsdag 30 oktober 2008

Rinkebyskolans rykte och rektor

För något år sen gjorde jag ett stort reportage i Metro om min gamla skola i Rinkeby. Jag var där för att skildra vad som hänt sen jag gick ut och hur skolan förändrats. Jag satte mig i min gamla skolbänk där min underbara systerdotter Jordana nu satt som ettagluttare. Klicka här för att läsa del 1.  Del 2. Del 3. Reportaget fick rektorn att se rött. Skolledningen satte skolpengen och sina egna maktpositioner före barnens framtid .Rektorn piskade upp stämningen, kallade in föräldrar och hotade  med att skolan skulle stängas efter mitt reportage. Så fick de några föräldrar att anmäla reportaget och Metro fälldes. Dessutom sparkades min lillasyster Dimitra som nu fått en lärartjänst på sin gamla skola

Nu kritiseras Rinkebyskolans ledning för vilseledande reklam och undermåliga resultat .Rektor Börje Ehrstrand har i alla år hävdat att skolan är bäst i Sverige. Jag, båda mina systrar och alla som har gått där har alltid tvivlat på hans PR-kampanj och ifrågasatt motivet. Idag i DN kan man läsa att han förutom sin rektorslön tjänat 5 miljoner kronor för föreläsningar om skolan. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta. Om hur skolledningen hävdade att vi utsetts till "Sveriges bästa skola" när vi i själva verket utsetts till "Sveriges renaste" av fastighetsägarna. Med tanke på att de flesta av våra föräldrar var städare var inte det särskilt imponerande. Eller när skolan blev bäst i matte tack vare en elev som just kommit hit från en grekisk spjutspetsskola. Rinkebyskolan tog åt sig av äran utan att yppa ett ord om att pojken i själva verket inte kunde ett ord svenska. De som mörkar sanningen om skolan offra bara barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar