måndag 29 december 2008

Död, bulor och inbrottstjuvar

Idag var en ledsen dag. Helena Paparizous pappa dog häromdagen. Grekiska TV-kanaler ringer och ber mig berätta. Vilka hyenor. Jag lägger på luren. Det är tragiskt. Giorgos var en snygg, rolig  man med glimten i ögat. Jag minns honom med mycket kärlek och jag minns hans oändliga stolthet efter Eurovision-segern 2005 som hans dotter sjöng hem. Vi stod vid hotellbaren i Kiev och skålade i skumpa och han flög en bit över marken av lycka. I lördags framförde jag mina kondoleanser till både Helena och Tony men i sådana situationer räcker orden inte till. Må kraften vara med Helena och hennes fina familj. Må pappa Paparizos vila i frid.

Melina trillade och slog i huvudet och nu har hon en bula på pannan. På sjukvårdsupplysningen sa de att man vid minsta personlighetsförändring bör åka in till akuten. Min älskling grät en skvätt och sen skrattade hon länge. Lite för länge. Jag vet inte om det är en personlighetsförändring. Hur länge får bebisar skratta innan det blir onormalt?

Kirre min kompis är olycklig och jag stödjer honom. Inbrottstjuvarna snodde ju även hans pass. Grekiska ambassaden hävdar nu att de inte kan ordna ett temporärt pass. De kan bara fixa så han får resa till Grekland. I övrigt tar det 3 månader att få ett nytt pass. Det innebär att Kirre förlorar sin dyra flygbiljett till Thailand och sin efterlängtade semester. I protest mot den grekiska byråkratin ansöker han idag om svenskt medborgarskap. Efter 42 år i det här landet. Född i Småland, sen dess inbiten Stockholmare och tyvärr Djurgårdare. Snälla inbrottstjuvar, om ni läser min blogg, lämna tillbaka Kirres pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar