torsdag 22 januari 2009

Bikinistopp och bloggkritik

Ann-Katrin klagar på att jag inte skriver kritiskt och Ichkebab på att jag blivit för morsig. Jag förstår er. Ni kan bla. läsa mina Metro-krönikor där jag är både kritisk och politisk. I övrigt går livet i faser. Jag har lärt mig att leva i nuet, njuta av stunden och fokusera på faserna. Just nu är min dotter viktigast i världen. Jag försöker vara en god förälder och förebild. Vi har kommit till Thailand för att ägna oss åt varandra och spendera tid på det väsentliga just nu- vår lilla familj. Thailand är barnvänligt, billigt och varmt. Här kan min dotter gå naken, vi slipper stressen och kan följa hennes rytm. Barnprostitutionen som är ett tragiskt kapitel här och orättvisorna har jag skrivit om och det krossar mitt hjärta men vi hyr ett hus bortom barerna och människohandeln. Ändå kan man inte blunda bort verkligheten.Vi försöker gynna de lokala entreprenörerna. Thailand behöver turisterna. De etiska turisterna som inte är här för att utnyttja flickebarn och förnedra den värdighet de har kvar. Att jag ägnar min egen tid åt yoga är ett sätt för mig att bli en bättre mor och människa. Att ni fått se mig i bikini är ofrånkomligt då det är dagens outfit varje dag. Hade jag varit i Alperna hade ni fått bild på pjäskorna. Att bloggen blivit morsig är en naturlig konsekvens. Moderskapet är en ny identitet som jag iklätt mig med stolthet och ödmjukhet. Det betyder dock inte att jag förlorat alla andra identiteter, intressen eller min hjärnkapacitet. Min blogg är min vardag. Jag är mamma, jag skriver på min femte bok och mina artiklar. När jag börjar jobba heltid igen blir bloggen en annan. Det viktigaste jag lärt mig i livet är att man inte kan vara alla till lags. Hoppas ni njuter av bloggen lika mycket som jag njuter av livet. För det finns ingenting man kan ta för givet. Det enda som finns är här och nu. Morgondagen kanske aldrig kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar