söndag 18 januari 2009

Hyra hus i Thailand och hemkomst

Eftersom flera frågar hur man hittar hus i Thailand kommer här en kort redogörelse. Börja med Blocket eller bekanta där hemma. Thailand är ett stort resmål då ca 300 000 svenskar kommer hit årligen. Många har hus eller hyr samma bungalow år efter år. Sen finns det en massa agenturer på nätet men det är en djungel. Välj destination omsorgsfullt. Phuket är exempelvis dyrare än Samui. Principen är: ju färre turister desto bättre priser. Vi kontaktade Niklas som har lyxvillor som vi dessvärre inte riktigt har råd med just nu. Vi blev hänvisade till Ban Laem Noi. Här hyr vi ett 200 kvm hus vid stranden med två sovrum, kök, barnsäng,  ac, pool, trädgård, daglig städning och service, i en lugn oas i norra  Samui. Det huset kostar oss lika mycket som vår månadshyra i Sverige, det är m a o ganska dyrt i thai-mått mätt men vi har hyrt ut lägenheten i Sverige så det jämnar ut sig. (Nu har jag blivit kompis med ägarna och får specialpris så säg till om behöver hjälp.)

Nu när vi är här dyker det upp fantastiska hus för en spottstyver. Man kan få ett fräscht hus med två sovrum vid stranden från 10.000 baht/månaden dvs 2000 kr. Om man är smart ska man komma hit efter nyår och högsäsong. Boka upp en veckas boende någonstans och leta sen själva. Prata med folk på plats och titta på hus ni gillar. Förhandla om priset. Just nu finns det en massa tomma hus. Idag ska vi söka stränderna för att hitta något för februari. Med andra ord kan man hitta sitt drömboende till drömpriser. Dessutom är livet här befriande billigt. Mat, blöjor, nappflaskor, pyjamasar kostar ingenting. Det är billigare att vara här än att vara hemma. Bäst av allt, dagens outfit är en sarong per säsong. Bebisen går naken och man slipper köpa fleecetröjor, sockor, mössor och overaller. Innan vi åkte skänkte jag bort alla Melinas vinterkläder då hon kommer hem igen den 10 mars. Om ni saknar mig kan jag berätta att jag kommer hem den 26 januari för att jobba i några dagar. Sen är jag tillbaka i vårt palmklädda paradis. Hur jag ska överleva en vecka utan mitt lilla hjärta som är kvar här med sin söta pappa återstår att se. Och hur gör jag med amningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar