torsdag 19 februari 2009

En galen, galen Singapore-story

Åt kantonesisk middag på New Majestic Hotell i Chinatown med J, min kompis Torsten som flög in från Bali och Mohammed Khasoggi och hans flickvän Afrodite från Djakarta. Det blev heta diskussioner om islam, Mellanösternkonflikten, den ekonomiska krisen i världen, Obama och tredje världens problem. Vi avslutade med ljuvliga chokladmartinis på Grand Hyatts bar.

Michelle har ordnat så vi får bo i hennes mammas lägenhet som står tom. Lady Rahmas hem är ett judiskt rokokopalats. På gränsen till barockt. Jag var tvungen att nypa mig själv i armen när jag klev in i Orchard Towers och tog hissen till hennes penthouse på 25e våningen. Heltäckande, vita mattor i de 400 kvm och Melina kryper och knallar runt som en liten vettvilling. Jag visste ingenting om Michelle. Nu går jag runt och letar ledtrådar till vår värdinnas identitet. Antika möbler, Torah-rullar, konst på väggarna, orientaliska mattor, bilder på familjen tillsammans med George W. Bush, Ariel Sharon, Michael Jackson, Sting och andra celebriteter. Var har vi hamnat?

Filippinska Ven är familjens "maid" och hon tog hand om oss som vore vi hennes förlorade barn. I samma byggnad finns en stormarknad som har öppet dygnet runt. Där hittade jag svenska pepparkakor. Ni fattar sortimentet. Om kvällarna döps shoppingmeckat om till "four floors of whores". Snygga tjejer från hela Asien kommer hit och säljer det enda de äger.

I övrigt är sterila Singapore en uppvisning i renlighet och ordning. Den paternalistiska regeringen håller sina medborgare runt halsen. Böter utfärdas om du spottar, röker, kastar papper, går över gatan eller på andra sätt överträder de strikta lagarna. Melina stortrivs. Framför allt i lägenheten där hon kan gå på upptäcksfärd bland statyer och miljoner värdefulla prydnadsaker. En temapark. Vi lever ett galet liv.

Ikväll är vi bjudna på välgörenhetsbal med Sassoons. J har ingen smoking och vi har inte råd att köpa någon heller. Själv lyckades jag hitta en fin klänning i Thailand för en spottstyver. Kvällen är räddad. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar