onsdag 18 mars 2009

Könsneutralt och kulturellt

Det blev en sömnlös natt. Igen. Tandsprickning, säger vi som i ett mantra men där finns inte ens en antydan till tand. Vi får nöja oss med tandlösa leenden. J har säkrat kontakter, vi har börjat tömma Melinas rum som hittills fungerat som avstjälpningsrum/walk-in-closet/arbetsrum/lekrum/gästrum. Snart ska det målas. Könsneutralt rosa. Min ögonsten har börjat äta själv. Verbet äta är i sammanhanget en förskönande omskrivning. Hon har börjat kasta mat och ibland hamnar den rätt.  Som en liten höna strosar hon runt här hemma mumlandes ma-ma-ma-ma-ma. Hon klättrar på allt, tömmer leksakskorgen, drar ner saker från bord och bokhyllor, stuvar om. Hemmet är hennes och vi har förvandlats till hennes små servila slavar. Men det är hon värd.

Så mycket choklad som jag åt under graviditeten är det inte konstigt att hon fick dessa ögon. Nu måste jag läsa Kulturutredningen. Ikväll leder jag ett samtal på Kulturhuset med författare, konstnärer, operasångerska, tonsättare och andra. Jag läste precis författaren Niklas Rådströms DN-artikel i ämnet. Något mer välskrivet, träffsäkert och tankeväckande är svårt att hitta. Klicka och läs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar