tisdag 31 mars 2009

Kulturell kriminalitet?

Jag tycker det är underbart att ni debatterar med varandra i sann demokratisk anda. Undvik dock svepande generaliseringar och mytologiskt nys. Kulturella skillnader finns och kriminalitet finns i alla länder. Brott begås av människor av alla kulörer och nationaliteter. Om inte - visa mig ett land utan kriminalitet så ska jag ta min lilla familj och flytta dit. Även på så pittoreska platser som Gotland och Santorini har brutala brott ägt rum. När Fritzl-fallet uppdagades var många måna om att vi inte skulle döma ut hela byn, hela kulturen eller hela Österrike för det fruktansvärda den till synes artiga mannen utsatte sin familj för. Kan vi döma ut hela Norrland för Anders Eklunds mord på lilla Engla? Eller Hagamannens våldtäkter? Våld är våld oavsett gärningsmannens ursprung. Istället borde vi fokusera på att tillsammans kämpa mot kriminalitet i Rosengård och Knutby, i Rissne och Arjeplog. Sök istället orsakerna i besparingar och nedskärningar i psykvård, sjukvård, skola, omsorg, i bristande dialog, i utanförskap, i förtryckande mekanismer, i trasiga familjekonstellationer, i missbruk, mobbing, i fattigdom och förtryckande regimer som legitimerar vissa brott. Jag önskar er en fridfull dag i kärlekens anda. Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar