måndag 23 mars 2009

Ny vecka - Ny start!

Veckan inleddes med att jag fick en fantastisk förfrågan om att bli ordförrande för en stor mediaorganisation. Mer än så kan jag inte avslöja. Nu suger jag på karamellen. Jag är en inspirerande, enthusiasmerande ledare som kan blåsa liv i de sömnigaste sammanhangen. Men jag måste tänka på vad jag verkligen vill göra med det liv jag har kvar utan att falla för det smickrande i att bli tillfrågad. Det är skillnaden mellan att vara proaktiv och reaktiv. Den proaktiva tar egna initiativ, sätter sina egna mål och följer sin egen väg oavsett distraktioner, rädslor och yttre omständigheter. Den reaktiva reagerar och svarar på förfrågningar. Draget till sin spets innebär det att andra aktörer avgör vem du blir och var du hamnar. Själv vill jag vara både manusförfattare och regissör i mitt eget liv. Inte låta någon annan diktera villkoren skriva mitt livsmanus. Så nu gäller det. Hellre ett förgyllt Nej än ett halvhjärtat Ja.

Annars har jag idag också fått ett kontor. Nu är jag på riktigt. Har eget skrivbord på Mediabolaget. Och telefon. Och kopieringsmaskin. Och skrivare. Och arbetskamrater. Och snö utanför mitt fönster. Välkommen till mitt nya liv. Nu blir det fart. Hur länge till jag orkar blogga vet jag inte men det blir en lite äventyr framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar