onsdag 15 april 2009

Efterblivna greker

Tack för era inlägg och frågor. De lite längre besvarar jag när jag är hemma igen på söndag men de kortare bränner jag av nu.

I Kalamata bor jag på ett femstjärnigt skithotell som heter Filoxenia. Namnet betyder "vän av främling"men servicen gör sig inte förtjänt av namnet. Jag fick gnälla mig till en fungerande TV för att kunna se nyheterna som den nyhetsnarkoman jag är. När de såg mig i lokalpress och TV häromdagen och fattade att jag var den Pascalidou flyttades vi till sviten. Lite pinsamt men vi tackade och tog emot för att Melina ska ha utrymme för sina vilda lekar.

Men sånt glömmer man lätt när man reser runt i Messinia och bländas av naturens underverk.

Melina blir busigare dag för dag. Hon klappar händerna, pekar på näsor, öron, gubbar, lyfter händerna och låter som en höna på befallning. Hon doppar bröd i olivolja och mumsar i sig, hon klappar på katter och jagar getter. Idag var vi i kyrkan och jag är stolt över den bild jag tog nedan:

Promenader på stranden. Vädret anstränger sig inte för att charma oss direkt.

Sen mötte jag Vladimir i en smal gränd:

Eftersom vi greker är lite efterblivna är det dags för oss att fira påsk nu. Imorgon skärtorsdag åker vi hem till Aten för att måla ägg. Påskpussar på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar