söndag 19 juli 2009

Värmeböljebabbel

Inatt vaknade jag flera gånger av sparkar mig i ansiktet. När jag lagt Melina till rätta, vänt på den lilla kroppen, skallar hon mig med sådan kraft att jag förutspår henne en lysande fotbollskarriär. Tjejen kommer kunna nicka boll till stjärnorna med den skallen. Frågan är hur vi nu ska lära henne sova i sin egen säng? Som det är nu sover vi alla tre uselt. Idag vaknade vi strax efter tio och frukosten var redan bortplockad. Melina gäggade med en överbliven yoghurt och jag petade i min kalla risgrynsgröt i värmeböljan. Nu sitter jag på terassen och svettas över tangentbordet. En gräshoppa landade i mitt hår, klättrade ner till bokstaven A, promenerade till M och läste mitt blogginlägg. Jag är mitt i naturen och hettan har lagt sig som en hinna över mina hjärnceller. Jag är till och med för lat för att orka tänka. Hotellstäderskorna glider runt suckande och jag försöker muntra upp dem med ett tråkigt skämt. Alla tre är säsongsarbetare från Bulgarien som lämnat sina barn hos morföräldrarna. När det är dags att städa vårt rum säger jag att de slipper. Vi fixar det själva, försäkrar jag solidariskt och ångrar mig i nästa sekund. Det var dagens goda handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar