måndag 31 augusti 2009

Recept på mina fyllda tomater i ugnen

Jobbar på ett klurigt projekt som ni kommer älska. Nu måste jag dock avbryta allt för att springa hem och laga fyllda paprikor och tomater till min kära familj.

Just den här gången blev de lite misslyckade. Riset rann ur grönsakerna. Den här rätten, gemista, hatade jag som barn. Idag är det en av mina favoriter. Servera med en klick yoghurt. Ät kallt eller varmt. Smaklig måltid.

Fyllda tomater och paprikor i ugnen
5 stora tomater
5 gröna paprikor
2 gula lökar
1 msk torkad mynta
2,5 dl olivolja
2,5 dl ris
vatten
salt, peppar
ströbröd

Skölj tomater och paprikor och skär ett tunt lock som sparas. Kärna ur paprikorna. Gröpa ur tomaterna med en sked och spara innanmätet.

Hacka löken, värm 2 dl olivolja i en stekpanna och fräs löken, lägg i riset, rör om och låt koka några minuter. Tillsätt tomatköttet som finhackats, 1,5 dl vatten, mynta, salt och peppar. Låt blandningen koka under lock ca 10 - 15 minuter, tills den kokat ihop.

Fyll grönsakerna med blandningen och ställ dem i en smord ugnsfast form. Lägg på locken, häll lite olja på varje lock och strö över lite ströbröd. Häll 1,5 dl vatten i formen. Baka i 175-200° ugn i 30 - 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar