fredag 25 september 2009

Alkoholiserade charterresenärer

Ombord på charterflyget från Göteborg till Chania klockan 7 på morgonen noterar jag hur alla runtomkring mig beställer sprit till frukost. Den 50-åriga kvinnan bredvid mig ber om en whiskey, en flaska rödvin och en drambuie innan hon ens hunnit ta en tugga på sin fralla. Folk framför, folk bakom, alla gör likadant. Unga som gamla, med eller utan barn, alla super de som svin i gryningen. Sen kommer flygvärdinnan med deras spritfyllda kassar som de förbeställt. Äcklad kliver jag av planet och beställer en iskaffe. Den blonderade kretensiskan vil inte ha betalt. "Jag bjuder, fröken Pascalidou. Vi har saknat Er i Grekland" säger hon och jag smälter för hennes smicker. Taxiföraren berättar om valet nästa vecka som inte kommer att förändra någonting i landet där två dynastier turas om att sitta vid makten. När jag går av taxin ber snygge Stavros om mitt nummer eftersom han köra mig hela helgen. När jag checkar in på mitt rum ringer han direkt. "Saknar du något" frågar han. "Nej, allt bra!" svarar jag kort. "Är du säker envisas han?" och nu undrar jag om han stöter på mig. "Du har nämligen glömt din plånbok i min bil" säger han och jag skäms. Så trött är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar