lördag 26 september 2009

Blonderade grekinnor och zucchiniblommor

Var hos frissan för att fixa håret inför morgondagens prisutdelning. Jag klagade på hennes hårfärg. Varför har alla grekinnor platinablont hår med svarta rötter och matchande ögonbryn? frågade jag den stackaren.

När Poppi berättade att hon växte upp i en fattig familj där de var nio barn och mamma Amalia, blott 55 år gammal, redan har tio barnbarn och dessutom jobbar på dagis på dagarna och en taverna på kvällarna började jag ångra mitt stilistiska påhopp. Pappa är gatsopare och Poppi började jobba på frisersalong när hon var tolv år gammal. Hon tog hand om sina syskon, lagade stor ockragrytor till alla hungriga och idag lever hon med sin kille som är en genuin latmask. Några egna barn vill 30-åriga Poppi inte ha. Och det kan man förstå. Så här såg jag ut efter pratstunden. Osminkad med håret uppsatt för att lockarna ska hålla till imorgon.

Sen åkte jag upp till den lilla byn Armenous för att träffa fru Irini som påminner om min mormor Sofia som gick bort för många år sen. Fru Irini gör världens godaste zucchiniblommor:

Inspirerad av alla människoöden ska jag nu skriva på min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar