onsdag 23 september 2009

Fred och böcker

I måndags ledde jag fredsprisutdelningen på Medelhavsmuseet. Projektet där palestinska och israeliska f.d. soldater arbetar för fred ingjuter hopp i hopplösheten. Ett annat fredspris gick till historielärare i Bosnien-Herzegovina, Serbien och Kroatien som skriver om historieböckerna efter det uppslitande inbördeskriget. Fantastiska initiativ av eldsjälar som vi behöver fler av i denna värld. Igår kväll var det så dags för min föreläsning i Gustafsbergs kyrka. Jag var så nervös att jag knappt kunde andas innan framträdandet. Kyrkan var full av människor i alla åldrar som spred sådan värme att två timmar gick som en rytmisk salsa. Tack till alla som var där. Imorse gick Melina och jag upp vid sex, jag bredde kalkonmackor som hon styckade och slängde, jag fyllde en skål med mjölk och chocopops som hon lekte med. Istället läste vi. Imorgon väntar Bokmässan och därefter åker jag till Kreta för att ta emot ett fint pris. Ni kommer att få följa med till min favoritö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar