tisdag 27 oktober 2009

Lästips och Rödbetsoppa

Det finns många som skriver klokt i dessa dagar. Då inbegriper jag inte världsfrånvända Marie Söderqvist Tralau i Expressen som gör den klassiska kopplingen att "svenskar ser sina liv försämras i takt med att invandringen ökar". Det blottar brister i samtidshistoria. Svenskarnas liv förbättrades radikalt i samband med arbetskraftsinvandringen på 60-70-talet. Att våra liv försämrats har ingenting att göra med att Rodrigo eller Mahmut kom hit utan på politikernas besparingar i vanliga människors vardag och skattelättnader för de rika. Intressant med artikeln är i övrigt kommentarerna. Marie hyllas av en enad sd-kår. Googla hennes namn så upptäcker ni snart hur SD-anhängare uppmanar folk att gå in och heja på henne. Snacka om mobilisering. Det saknar vi som står för kärlek, respekt och jämlikhet. Vi som tillhör den goda majoriteten men sällan mobiliserar oss. Lär av SD.

Som motbild rekommenderar jag att ni läser ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus i Expressen och Lena Sundström i Aftonbladet som båda berör den växande främlingsfientligheten  som firar framgångar. Lena Sundström har också Augustnominerats för sin bok "Världens lyckligaste land" (Leopard förlag), en bok som jag inte kan släppa ifrån mig. Så nu har vissa av er något att sätta tänderna i förutom mina böcker som skulle få er att säga upp bekantskapen med er själva.

Ikväll lagade jag en ljuvlig rödbetsoppa till min älskade J och Melina. Bryn finhackad rödlök i lite smör, skala och riv rödbetorna, koka i 30 minuter i vatten och grönsaksbuljon, salta, peppra och mosa i en mixer. Innan du tar kastrullen från plattan tillsätter du tärnad fårost som får smälta en smula. Servera med en klick fet yoghurt. Gott och nyttigt. Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar