fredag 27 november 2009

Alexandras intervjuteknik och lite silikon

God morgon härliga människor. Jag tänkte börja dagen med att svara på ett par frågor:

Parisa skrev:
"Imorgon ska jag göra min första intervju som ska publiceras i Gävles kårtidning. Det är med en artist och jag ser fram emot att bli en erfarenhet rikare! Har du några tips på vad jag bör tänka på att för att få ut så mycket som möjligt av intervjun? :)"

Grattis Parisa. Det finns inget roligare än att få intervjua människor. Att få göra en djupdykning i en annan själ. Man blir alltid lite rikare efter en intervju. Här kommer mina tips:

Tänk på att förmedla en trygghet. Var lugn och vänlig och presentera dig noga.

Var påläst. Gör grundlig research så att du vet allt som finns att veta och försök finna frågor som han/hon aldrig tidigare fått. Det finns inget tristare än att för hundrade gången svara på samma fråga. Och du kommer givetvis att få samma svar.

Var som en en krokodil. Liten mun, stora öron. Lyssna mer än du talar.

Banda gärna så att du inte missar någon nyans och för att kunna följa ditt intervjuobjekt. Ögonkontakt och bejakanden är viktiga. Lyssna aktivt. Anteckna bara nyckelord eller observationer om personens klädsel och kroppspråk.

Ställ dina frågor men följ flödet så att du kan ställa relevanta följdfrågor. Det kan komma ett oväntat spår, en antydan, en tystnad som är värd att följa upp.

Ställ spetsfyndiga frågor, tvärtom-frågor eller oväntade infallsvinklar som kan göra intervjun roligare och artisten att tänka till utan att sätta på autopiloten.

Fråga gärna om det finns något som intervjupersonen anser att ni har missat eller om han/hon gärna vill berätta om.

Glöm inte fakta- och tipsrutor som kan krydda intervjun.

Tänk på målgruppen. Vad vill de veta?

Skriv ut intervjun så fort du kan och fundera på början och slut. Inled gärna med en gripande scen. Bryt kronologin.

Lycka till! Det kommer att gå som en dans Parisa.

Och nu till Sara. Jag har inga fördomar mot silikonbrudar. Jag har väninnor som berikat sina kroppar med syntetmaterial. Vissa blev lyckligare, andra inte. Jag älskar dem ändå. Vi är alla offer för skönhetsindustrin. Även jag. Men mitt problem är att alltfler unga flickor ser ut som att de just klivit ur en porrtidning. Det är idealen som förmedlas och de lömska budskap som får flickor att tro att de kommer att klättra i karriären om de är lättklädda. En porrig uppenbarelse kan leda dig till en mäktig mans sovrum. Inte till styrelserummen.

På rysk middag hemma hos underbara Irina Oudalova i Dalen. Spasiba för alla kulinariska upplevelser säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar