fredag 20 november 2009

Jag älskar Masha

Ibland läser man några rader som lyckas ta sig in genom skinnet och nagla fast en känsla. Jag snubblade över en blogg som fick mitt hjärta att bulta. Masha skriver så träffsäkert om sin nostalgi att jag utbrister: Precis så! Nostalgin är min ständiga följeslagare, min skugga och förbannelse. Den sitter som en tagg i hjärtat, den finner sin väg genom mitt blodomlopp, den finns där när jag blundar bort den. Jag slåss mot den och jag omfamnar den om vartannat. Men mest av allt önskar jag att min dotter slipper bära denna längtan som en ryggsäck genom livet. Längtan till en illusion, till minnen och smaker och dofter av lycka. Läs Mashas blogg klicka här. "En bit Balkan i Sverige" heter den.

Vad tycker ni om den här klänningen? Skulle jag passa i den?

Nu ska de riva mitt gamla hus. Ockuperat Rinkebyhus tömdes av polisen (metro.se) Det kallades alkishuset. Socialkontoret låg där. Under mina universitetsår bodde jag i min pappas lilla etta på andra våningen till vänster om hissen. Jag lånade dammsugare av grannen och lämnade frukt och bröd till den hemlösa mannen som sov i porten om nätterna. Han blev så glad att han följde mig. När jag kom ut från föreläsningssalen på universitetet satt han där och väntade. Stumt, på avstånd. Diskret som om han vore min egen livvakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar