torsdag 26 november 2009

Sturecompagniet 20 år

Igår fyllde Sturecompagniet 20 år och min kompis Mika på bilden utsågs till Stureplans mäktigaste kvinna. Christopher bjöd på champagne. Tillsammans med Sanna Larsson (nedan) äger Mika modellagenturen med hennes namn. Vem har sagt att kvinnor inte kan samarbeta och driva framgångsrika företag?

I 20 år har dessa coola kvinnor jobbat ihop utan att någonsin hänfalla åt catfights. Fler kvinnor borde förena sina kraft och talang, stödja och stärka varandra. Modellbranchen är den enda där kvinnor tjänar mer än män. Igår blev vi dock ganska bekymrade när vi såg alla unga, blonderade, silikonbrudar som vickade på höfterna för rika killar. Tjejerna tror att man kan festa sig till framgång. Gifta sig rikt, köpa sig lycka med ett par sylvassa Louboutin och dricka skumpa till frukost. Feminismens backlash är ett faktum på Stureplans nattklubbar. Jag gläds nu åt att jag inte var någon partypinga när jag var 20. Jag kom inte ens in på Sturecompagniet på den tiden. En liten förortsblatte i kön som ofta fick till svar att det var fullt. Jag svalde förtreten och pluggade på universitetet, engagerade mig i ideella organisationer, tränade, skrev och umgicks med vänner på något café där man garanterat kom in. Och idag får jag en vip-inbjudan till nattklubben. Livet är löjligt emellanåt.

Klänning från Lipsy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar