söndag 6 december 2009

Kassler och kvinnlig ödmjukhet

Hertta Müller, årets Nobelpristagare, säger till tidningarna: "Det är inte jag som får pris, det är mina böcker." Det är inte många män som skulle skilja på prestation och person. Så sympatiskt och ödmjukt men samtidigt så nedsättande om den egna personen. Det är ju hon som är ordkonstnären. Hon som har klätt sina erfarenheter i ord som förmedlar smärta och skönhet. Hon som ger tingen ett liv och låter dem flyga som fjärilar ut i världen. Det ska bli spännande att få lyssna på hennes Nobelföreläsning.

Imorgon sänder jag Ring P1 och då väntar jag på era telefonsamtal på 099-510 10. Men nu skriver jag först en krönika. Har bara kasslergratängen i huvudet som jag lagade till lunch idag och som Melina åt upp som om det vore den finaste tryffel eller den dyraste kaviar. För er som vill ha recept kan jag säga att jag tärnade kassler och potatis, hackade gräslök och vitlök, lite smör och matlagningsgrädde och toppade med lite ost. God och snabb söndagslunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar