fredag 4 december 2009

Min bästa fredag!

Melina har utvecklat ett obevekligt ägandebegär. Jag slet ifrån henne leksaker och hon fick vredesutbrott som snabbt övergick i skrattattacker då hon insåg hur löjeväckande gränsdragningen mellan mitt och ditt är. När vi lekt kurragömma några varv, pekat ut kossor och katter i böckerna för femtionde gången och hon stolt uttalat ett tiotal nya, grekiska ord till mina ivriga applåder och Heja Melina-utrop gick hon runt i lägenheten och mumlade: Heja Melina. Som ett mantra. Nu sitter jag med en Ben & Jerry i näven. Jag är så lycklig i lugnet. Lycklig för att min duva sover sött. Lycklig för livet, att det ändå blev så bra till slut. Lycklig för att jag har en yllefilt att svepa in mig i när det blåser kallt. Lycklig för julstjärnan i fönstret och orkidéerna som trotsar mörkret och envist blommar. Lycklig över en glittrig galaklänning som tålmodigt hänger i min garderob. Lycklig över att jag snart ska bli moster igen. Lycklig över att jag numera vet att livet har sina årstider och att mörker och motvind, kyla och glömska, saknad och svek alltid visar oss vägen till det bättre. Idag fick jag ett vykort av mina gamla klassföreståndare i Rinkebyskolan. "Du är en sån som visar vägen" skrev han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar