söndag 10 januari 2010

Tjejtjusare och muslimskräck

Tänk att en bunt brudar kan lysa upp mörkret och lätta på hjärttrycket. Igår var jag på tjejmiddag hos snygga, smarta, roliga Nisha Besara. Hon hade beställt in några vegetariska familjepizzor och ställt fram läsk och vin som ett härligt gäng tjejer glupskt högg in i. Det blev snack om barn, smink och politik, lite sex och mycket kärlek. En hel del om kultur- och klasskrockar, om vett och etikett och huruvida man vid frukostbordet bör säga: Skulle jag kunna be att få smöret, älskling eller hur ett "ge mig smöret" kan väcka anstöt hos en känslig partner. Om hur vi i vissa familjer bara hugger in i maten alltefter den serveras eller hur andra inväntar tills alla slagit sig ner och värdinnans varsågoda blir startsignalen för måltiden. Jag kom hem till min lilla böna som skrek välling så fort hon kände min doft. Idag har jag bakat egna pizzor till min Melina. Med en massa korv, bacon, tomater och oliver som hon älskar. Nu läser jag Svenska Dagbladets utmärkta journalistiska skildring av det muslimska Sverige - klicka här. Hoppas ni får en härlig söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar