lördag 27 mars 2010

Mångfaldsdrömmar och kussimurror

God morgon. Jag tillbringade en mysig fredag med min familj som kom på besök: min syster Dimitra och hennes man Theo och hans härliga mamma Maria och bebisen Pavlos. Min syster Sofia med sina ljuvliga barn Jordana och Leo och min mamma så klart. Melina var överlycklig över alla sina kusiner, mostrar och mormödrar. Sen drömde jag hela natten om hur man ska hantera den utbredda enfalden i medierna. Främlingsfientligheten är på frammarsch men det finns inga framstående tv-personligheter med invandrarbakgrund i svensk tv. Ingen svensk med annan kultur eller modersmål eller erfarenhet av multikultimiljonprogram att falla tillbaka på. Hur ska man nyansera bilden av invandrarna om vi bara får träda fram som objekt? Hur ska medierna spegla samhället och skapa trovärdighet och lojalitet bland tittarna? Nu vänder de invandrarna ryggen som vrider sina paraboler mot hemlandet.  Dialogen tystnar. Emellanåt höjs en röst mot rasismen. "Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet" (dn.se) 

Invandrarna är en kommersiellt viktig målgrupp för annonsörerna som säljer allt ifrån telefonabonnemang till blöjor. Vi ringer utomlands flitigare, vi skaffar statistiskt flera barn, vi köper bilar och möbler eftersom vi måste bygga från början. Så se lönsamheten i mångfalden och sluta stirra er blinda på SD. Journalisternas skräckblandade förtjusning till det nya partiet skulle botas bäst genom att flera svenska med invandrarbakgrund fick träda fram och med sin blotta närvaro poängtera SDs orimliga retorik.

Nu ska jag delta i Vaginadagen och läsa om kussimurran som kunde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar