fredag 19 mars 2010

Skofetischism och restips

Om ni funderar på att resa till Kanarieöarna så vill jag varmt rekommendera vårt fantastiska hotell Gran Hotel Bahia del Duque som vi bokade via Vingresor. Det är alltid billigare att boka via charterarrangörer och reser ni lågsäsong är mitt tips att kontakta hotellchefen och be om en uppgradering.

Här jobbar göteborgaren Hans som inte bott hemma de senaste 20 åren. Solbränd och ständigt glad serverar han en svensk morgontidning till kaffet och berättar om sin lilla son som, till skillnad mot Melina, äter som en häst. Personalen är förtjusande. De blåser såpbubblor med Melina som har lärt sig säga gracias, adios och hola på spanska. Människor i alla åldrar, busiga barn och riktigt gamla damer, glider runt i de välskötta trädgårdarna. Det är både barn- och handikappvänligt. Receptionister, servitörer och städerskor engagerar sig i vår dotters hälsa som om vi vore släkt. Att Melina går bärsärk i matsalen skrattar de åt. Idag tog vi vårt första dopp i Atlanten. Kallt men uppfriskande. När Melina ätit upp halva sandstranden var det dags att återvända till barnpoolen där vi lekte tills vi såg ut som russin. Annars gör vi inte mycket mer än att lyda vår dotter. Något annat av Teneriffa har vi inte sett än hotellets Mini Club och fågelsamling. Idag kände jag emellertid för att piffa upp mig själv med ett par nya skor:

Min svaghet för skor är vida känd. Jag går gärna i en trasa om jag har snygga skor till. Redan som barn berättar min mamma om ett bröllop vi gick till i den lilla grekiska byn där jag bodde. När jag såg bruden blev jag stum. "Åh såna fina skor vill jag också ha när jag blir stor" sa jag till mamma. Inte ett ord om brudklänningen. Mamma svarade: "Men dina skor är ju leriga." Då böjde jag mig ner, spottade och putsade mina små slitna skor som morfar köpt i forna Östtyskland. Jag älskar min skosamling för den vittnar om hur långt jag har gått i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar