söndag 18 april 2010

Mammor på vift

Jag läser era inlägg med stort intresse. Tack. Det är intressant att vissa anklagar mig för att jag åkte ifrån min dotter. Dagens kvinnor är lika mycket familjeförsörjare och föräldrar som våra män. Vi delar ansvaret för våra barn. Vi unnar oss resor och litar på varandra. Min dotter har världens bästa pappa. Skillnaden är att när han åker bort är det ingen som försöker ge honom dåligt samvete eller hävda att han brister i sitt faderskap. Vi kvinnor kritiseras hårdare. Framför allt av andra kvinnor som försöker ge sina systrar dåligt samvete. De föredrar bittra mammor som sitter hemma och surar än mammor som emellanåt ser till sina egna behov. Så långt har jämställdheten kommit. Men jag tror på riktigt att jag blir en bättre mamma av att även förverkliga mig själv. Och vara närvarande när jag är närvarande. När jag är hemma hämtar jag alltid tre på dagis för att maximera vår tid tillsammans. Alla har inte så flexibla yrken att de kan hämta tidigt och jobba efter nattningen istället men jag anklagar dem inte heller. Jag lever bara det liv som gör mig lycklig. Och våra val är inte alltid så enkla. Jag ville egentligen både resa med mina väninnor och vara hemma med min dotter. Men vissa ekvationer är svåra att få ihop. Just nu känns det dock som att jag aldrig mer vill resa utan min dotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar