lördag 24 april 2010

Packtankar

Packar. Igen. Hela mitt liv har varit ett evigt packande. Flyttkartonger och resväskor och ryggsäckar och små, svarta plastkassar. Jag har flykten nedärvd i blodet. Även när jag inte längre måste, måste jag. Resor, rörelse, rastlöshet, rotlöshet. Orden på R som river. Annars är M min favoritbokstav. Allt mjukt och melodiskt och melankoliskt på M. Bokstaven som är en vaggvisa, en förtröstan, en lindring, en behaglig utandning utan anstränging. M läker. När M och L håller varandra i handen är lyckan lätt. Den är nära. Snart hemma hos min lyckokombination MLP. Hur hårt kan man krama ett barn utan att strypa det? Hur starkt kan man visa sin kärlek utan att skrämma föremålet? Hur tårdrypande kan man blotta sin längtan utan att bli patetisk? Jag packar presenter till mina vänner. De är så många att jag har övervikt. Jag köper till andra det jag själv vill ha. Allt är så billigt här. På Bali kan man shoppa utan att svettas. Igår träffade jag en massa härliga människor igen. Svenska Inger som gör ormväskor, som dagligen tackar sin lyckliga stjärna över att hon bor här, som säger att den svenska kylan är skadlig och menar det. Eva den vackra, varma kvinnan som sett hela världen - från Lappland till Afghanistan. Natalie den indonesisk-engelska TV-stjärnan som lämnade Australien för att det var så rasistiskt. Anna från Venedig som berättar att Bali är paradiset för singelmammor eftersom allt är så lätt här. Misha från Belgrad som startat en dykskola. Jon från Sverige som hyr ut båtar. Milo, den italienska designern som berättar om den svarta magin som är ett vitalt inslag på ön. "Jag har sett en 27-årig kvinna ruttna bort på tre dagar. Hela huden sprack upp och svartnade till kol. När vi bjöd in till begravningsmiddag var det ingen som rörde vår mat. Den var förgiftad av svart magi." Därför har alla sina små tempel i husen, korrekt placerade i nordvästra hörnet ty gudinnan Kali kan ställa till det om du ställer henne i fel hörn. Soffor flyger runt och bord flyttar runt. Två gånger om dagen offrar mina vänner i sina hus. Regelbundet anordas reningsceremonier i alla hem. Min chaufför mumlar sina hinduiska mantran i bilen: Om nama shivaya... Jag följer hans exempel. Jag ber för att hemresan ska gå bra. Snart ska jag sammanställa en Bali-guide för er. Må gudarna ge er en underbar helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar