söndag 9 maj 2010

Förkylningstristess och Greklandskris i DN

Hur länge kan man vara förkyld, febrig, snorig, hostig och ögoninflammerad innan man dör av tristess? Mest synd är det om Melina som inte kan få gå på dagis och leka med sina vänner. Hur rolig man än är som förälder anar jag ibland att hon tröttnar på mig.  Jag tröstäter stora mängder mat och glass och idag tänkte jag laga en härlig kalvrisoni med grönsaker och en massa vitlök som kan skrämma bort våra virus.

I övrigt läser jag DN-rapporteringen från Grekland. Journalisten har åkt till välmående Glyfada på rivieran och intervjuat båtägare som sörjer bensinpriserna och konsekvensen kortare semester. Det är inte illustrerande för hur krisen drabbar majoriteten. För de flesta handlar krisen om elementära besparingar i vardagen. Grundlönen sänks till 625 euro/månaden och då snackar vi att hela familjer måste försörjas på en denna komiska lön. Familjer utan båtar på en av Greklands finaste hamnar. Och apropå hamnar, nu kommer de att säljas ut. En långtgående privatisering av offentliga egendomar står på schemat. Snart äger Grekland inte längre Grekland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar