onsdag 12 maj 2010

Gnäll om gnäll

Nyss blev jag uppringd av en vän som arbetar på ett hotell centralt i Aten. På bara två dagar har han fått 65 avbokningar av gäster som fruktar för kravaller. Nu är han orolig att de spanska ägarna kommer kräva att han ska sparka personal. Turismen är Greklands enskilt största näringskälla och om den blir lidande kommer miljoner människor att drabbas. Nu mer än någonsin bör vi visa vår solidaritet och boka resor till Grekland. Dessutom blir det billigare än någonsin att njuta av solen, det turkosblåa vattnet, pinjeträdens svalkande viskande i vinden och den goda maten. Själv åker jag snart till Kreta och Kavalla med familjen. 

Angående mitt gnäll om förkylningsvirus. Förlåt men det dominerar mitt liv så till den grad just nu att jag inte kan trösta mig med att det finns värre elände i världen. Visst tänker jag på de hemlösa på Haiti, de svältande i Rwanda, de förtryckta i Afghanistan, de frihetstörstande i Iran, de arbetslösa i Rosengård, de misshandlade mammorna, de frustrerade arbetarna i Atens förorter, min unga kusin som kämpar med sin cancer i Hamburg, min mamma i Rinkeby som inte kan röra sig efter en benprotesoperation, min svärfar som ska opereras för prostatacancer, min kompis mamma som ligger för döden i Sidney. Jag tänker på dem alla och sänder dem kraft och kärlek men det gör inte mitt lilla elände lättare. Så sluta gnäll på mitt gnäll och läs något annat istället. Det finns tusentals bloggar man kan läsa om bröstförstoringar, bantningar och barnbus. Det är fritt fram. Bespara mig er bitterhet för just nu är jag inte så stark att jag kan hantera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar