lördag 29 maj 2010

Möhippa och Opa!

Med dunkande huvudvärk släpade jag mig till lillasyrrans möhippa som inleddes med brunch organiserad av hennes 20 väninnor. Tänk att min lilla gullebebis ska gifta sig. Jag minns hur jag bytte blöjor på henne och hur jag nattade henne med påhittade sagor. Hon sög på tummen och smekte min örsnibb tills ögonlocken slöts i en sockersöt sömn. Dimitra skulle lätt vinna VM i sömn. Jag minns hur jag som tolvåring promenerade med henne sovande i barnvagnen runt Rinkeby och skämdes lite för att jag trodde att alla trodde att hon var min bebis. Sen minns jag hur hon som tonåring snodde mina kläder, mina läppstift och smycken. Min fina Dimitra. Som var en basketstjärna i Akropol, bästis med bollen som lydde hennes minsta vink. På matcherna hejade jag så högt att hon vände sig mot läktaren och med ett pekfinger mot läpparna tystade hon ner mig. Min älskade Dimitroula, som nu har fått en egen bebis och en fantastisk man vid sin sida. Jag är så glad för hennes skull. Jag kommer att gråta så mycket under bröllopet att staden Kavalla där de gifter sig kommer översvämmas den 4 juli. Nu åker alla tjejerna snabbåt till Sandhamn där de ska gå på SPA.

Själv ligger jag nerbäddad i sängen för att kurera min eviga förkylning. Ikväll hejar vi på Grekland. Det är så skönt att ha två hemländer. Man har alltid någona att hålla på. Synd att Sverige inte kom till final. Den grekiska texten är som skriven för den ekonomiska krisen: "Jag har bränt mitt förflutna, så många lögner, brinnande tårar, jag har betalat mina skulder, även det jag har lånat, jag börjar om från början -Opa!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar