söndag 27 juni 2010

Avlyssnat krissamtal

Vid tiotiden på kvällen började folk droppa in till min kompis fest. Samtidigt i ett annat rum försökte jag lägga Melina. Mission impossible. Trots improviserade sagor och lugnande samtal vägrade hon sova. Så vi anslöt till festen där det fanns barn i hennes egen ålder. Grekiska föräldrar har lite andra nattningsrutiner. En tvåårig pojke sa högt till sin mor och far vid midnatt: "Nu måste vi hem för Angelos vill sova."

Själv var jag på rätt dåligt humör och kände mig som en usel mamma. "Äsch det är bara månförmörkelsen som får dig att må dåligt och din dotter att vägra sömn" försäkrade folk men det var ingen tröst. Jag försökte flera gånger tills min lilla sparv slutligen slocknade vid ett. Min kompis son sov i samma rum och låg och rullade som en liten dolma hela natten. Själv låg jag och tvjuvlyssnade på samtal:

-Min chef gör livet svårt för mig, gnällde A.

-Är du inte rädd att få sparken? frågade B.

-Han skulle aldrig våga. Vi är 300 anställda på den fina anläggningen och han vill sparka hälften men då skulle han gå under. Om en enda anställd anmäler honom kommer han att skaka galler.

-Anmäler honom för vaddå?

-För att han betalar oss alla hälften av lönen svart. Som AD tjänar jag 1500 euro/ månaden men det är bara 700 € som syns. Resten får jag i ett kuvert varje månad. Sen femton år tillbaka.

-Vad tjänar han själv då?

-Han tjänar 17.000 €/månaden men deklarerar för 700 €/månaden. Häromveckan kom hans nya Porche Cayenne som han tvingades avbeställa för att han inte kan förklara för myndigheterna var pengarna kommer ifrån.

Min kompis tjänar alltså 1500 €/ månaden. Hon är ensamstående med ett barn. Hennes etiopiska hemjälp/barnflicka kostar henne 800 €/månaden som pappans pojke betalar. Hyran kostar 650€. Tillkommer el, vatten, telefoner, bensin, internet. Hade hon inte haft sina föräldrar som hjälper till hade hon stått på gatan idag.

Imorse vid 9 åkte jag och Melina med svenska modellmamman Dotte till Vouliagmeni och badade. Min väninna sov till ett medan hennes hemhjälp tog hand om barnet och städade upp spåren av en fest som upplöstes i gryningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar