söndag 20 juni 2010

Språkskatt och vinbladsdolmar

Skönsjungade kretensare utanför mitt vidöppna fönster. Lyran viner genom den heta luften och skapar ett sällsynt lugn. Idag tog jag Melina till ett tivoli. Vi åkte karusell och blev alldeles yra i huvudet. Därefter lossnade hennes grekiska. Plötsligt leverarade hon långa, vackra, välkomponerade meningar på mitt modersmål. Det är inte lätt att lära sitt barn ett modersmål som inte används i vardagen. Trots att jag är envisas svarar hon ofta på svenska. Nu ser jag emellertid att det lossnar. Vad ni än gör, ni som har ett annat modersmål, se till att förmedla den språkliga skatten. Det är det bästa arv ett barn kan få. En gåva som vidgar världen. Språk är nyckeln till människors hjärtan.

Fru Amalia, min kompis mamma, kom förbi idag med hemmagjorda vinbladsdolmar för en hel armé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar