tisdag 29 juni 2010

Tyst fotboll och bröllopsdags

Melina har just somnat efter en längre nattningsprocedur där jag berättar sagor som hon får styra själv. Nu ser jag matchen Spanien-Portugal helt okommenterad. Det är knäpptyst i rutan. Man vet inte vem som passar vem. Inga galna Goooooooooool-skrik, inga suckar, inga utvikningar. Idag strejkar Grekland. Igen. Journalisterna är hemma och inga nyhetssändningar levereras. Vi får nöja oss med repriser och kommentatorslösa fotbollsmatcher. Tystnaden är underskattad.

Nedräkningen till Dimitras bröllop och Pavlos dop har börjat. På söndag smäller det. Men jag är förbannad på att frisören kräver 500 € för att fixa min lillasysters bröllopsfrisyr. Och då snackar vi inte om någon stjärnfrisör utan en lokal talang från en sketen ort. I kristider har alla börjat sänka priserna utom frisören. Idag snackade jag med en väninna som har sina barn på fransk privatskola i Aten och som lyckades pruta ner årsavgiften från 7500€ till 4000€. Mina kompisar kräver hyressänkningar och lokaler står tomma i stora delar av Aten. Och värre blir det framåt hösten enligt alla. När barnen dyra läxhjälp återigen drar igång för att skolsystemet suger och när hemmen ska börja värmas till vintern. Idag på den glassiga stranden i Atens vackra riviera såg jag flera barnfamiljer med picknick-korgar. Själv har jag en dotter som lever på luft och vatten så jag klarar mig ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar