torsdag 15 juli 2010

Åldersnoja någon?

Igår hängde jag på lillasyrrans terass i Segeltorp. Tänk att man kan vara så lycklig för så lite. Idag jobbade jag med manuset inför Nyhetsmorgon Söndag i TV4 som ni bara inte får missa. Störtsköna gäster och heta ämnen. Ikväll bjöd min fina väninna Elsa på födelsedagsmiddag på Story Hotel inför min stundande födelsedag. Vi skulle ha dragit the story of our life men först tappade hon kniven så hela deras glasgolv kraschade och vi höll på att rasa ner i källaren. Killarna från bordet bredvid flydde till soffan som brakade ihop och hela restaurangen som var i chocktillstånd började applådera. Vi avslutade med drink på Sturehof där jag fick tre presenter. Så här löd Elsas tal till mig: "När du känner att du är gammal kan du alltid tänka på att du har en vän som är två år äldre. Du är den enda av mina vänner som talar om visdom så här får du tre gåvor: En för stilen, en för hemmet och en för visdomen". Och så fick jag en vacker sjal, en nyckelskål och en visdomsbok . Jag blev så rörd och lycklig. Sen talade vi länge om allt vi ångrar och allt vi borde ha gjort. Det jag ångrar mest är att jag så länge var så missnöjd med mig själv. Att jag inte kunde acceptera och tycka om mig själv. Därför känns min födelsedag som en segerfest. Jag har äntligen besegrat min ängslighet att inte passa in, att inte duga som jag är, att inte räcka till. Nu har jag blivit mer av den jag innerst inne är och lärt mig att trivas i min kropp och min själ. Jag har lärt mig rycka lite på axlarna och tacksamt inse att livet har sina upp- och nerförsbackar och de är våra bästa lärare och kryddar våra liv. Så ännu har jag inte drabbats av någon ålderskris, trots turbulenta tider. På söndag kommer programmet handla om bl.a ålderskriser och jag behöver er hjälp. Berätta för mig om era tankar i ämnet.

Det är bara när jag ser såna här gamla bilder (2004) som jag ser att åren har satt sina spår. Numera berikad med en muffinsmage, en antydan till dallrande triceps, lite slappare lårparti och några bekymmersrynkor som ockuperat min rustning. Men inombords är jag ta mig fan vackrare än någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar