torsdag 22 juli 2010

Femdagars födelsedagsfirande!

Födelsedagsfrukost arrangerad av Johan och Melina på terassen:

Sen rövades jag bort av min systrar till Yasuraghit för att dagen därpå leda TV4s Nyhetsmorgon där jag firades med tårta och sång:

Utanför studion väntade J med två resväskor. Jag har nog aldrig blivit så chockad i mitt liv. Hela vägen till Arlanda satt jag stum. Melina var hos farmor och jag på väg till okänd ort:

Landade i ett hett Paris på Philip Starck-designade hotellet Mama Shelter och plötsligt satt mina två bästa kompisar Achilleas & Nick där:

Mina kompisar är greker från Australien som bor i Hong Kong och Paris. Dagen innan ringde de för att gratulera från Istanbul. Ni kan gissa hur lycklig jag blev när jag mötte dem. Överraskningarna tog dock inte slut där. Efter en morgontur på den famösa kyrkogården Pere Lachaise (när man fyller fyrtio börjar man hänga på kyrkogårdar) där bl.a Jim Morrison och Edith Piaf ligger väntade en taxi till Place Vendôme och Ritz Hotel. Världens bästa hotell och Lady Dianas sista anhalt. Där upgraderades vi till Hemingway sviten och kastade oss över den uppdukade tårtan och champagnen som stod framdukad:

Jag var tvungen att nypa mig i armen för att fatta att det inte bara var en söt dröm. Askungen-känslan tog över och jag grät och skrattade om vartannat:

Det blev Millefeuille till lunch:

Äntligen fick jag och J tid att umgås efter två tuffa småbarnsår där fokus fullständigt legat på vår underbara dotter. Dagen därpå var det dags att packa igen. Nu åkte vi till mysiga Marais och ett betydligt billigare ljuvligt franskt hotell:

Rekommenderas varmt men boka i god tid enligt J. Under modeveckan brukar Dries van Noten bo här:

Vadderade väggar med tygtapeter - så här vill jag bo. På kvällen hade J bokat bord på L'Arpége med tre Michelinstjärnor:
Tiorättersmenyn byggde främst på grönsaker. Här en tomatgazpacho med senapsglass:
Och födelsedagsljuset på rödbetssorbet:
En helt oförglömlig, magisk femdagarsfödelsedag! Jag som aldrig blivit firad eller överraskad fick allt jag längtat efter. Tack vare min älskade J som inte är någon rik stekare utan en hårt arbetande journalist/fotograf. Tack vare mina systrar och min underbara dotter! Jag önskar att ni också får alla era önskningar uppfyllda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar